Žáci z V.A se s radostí zapojili do pohybové výzvy realizovanou SZÚ „Pohyb je radost. BINGO“. Od 15. 9.2025 do 26. 9.2025 si hravou formou každý den protáhli své tělo dle zadaných instrukcí a postupně jejich provedení vpisovali do hrací karty.
6. 10. 2025 jsme vyplněnou kartu odeslali na zadanou emailovou adresu organizátorům soutěže. Kdo ví, třeba budeme mezi výherci. A pokud ne, určitě nám to vadit nebude. Protože pohybová výzva byla zábavná, hravá a žáky velmi bavila. Pohyb do výuky pravidelně zařazujeme. I tuto „bingovou“ si velmi rádi zopakujeme.
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová
Den duševního zdraví je skvělou příležitostí, jak podpořit wellbeing dětí i učitelů. Takový den jsme uspořádali v rámci projektu Peříčka s dotací z rozpočtu KÚ MSK a pohladili dalším peříčkem dětskou duši.
Děti vyplnily na začátku vyučování dotazník spokojenosti ve školním prostředí. A pak už aktivity běžely jedna za druhou. Učitelé využívali emočních karet k rozhovorům o pocitech žáků. Vysvětlili důležitost zdraví nejen fyzického ale i duševního. Hráli hry s aktivním nasloucháním. Děti mimikou předváděly různé emoce, zkusily i pantomimu. Některé děti dokonce meditovaly a realizovaly dílničku čtení.
Žáci kreslili, vybarvovali mandaly, které jsou zklidňující výtvarnou technikou. Vyráběli „Strom pohody“, na který připevnili obrázky, které je vedou k pohodě.
Protáhli se v tělocvičně, prošli si hmatový chodníček, relaxovali a prodýchávali ve vacích při poslechu relaxační hudby. Přišel čas i na pohádku. Zvolili si pohádku V hlavě. K mazlení si vybrali oblíbené plyšáky a vnímali jejich měkkost.
V relaxační místnosti probíhal řízený program na téma „V pralese“. Žáci používali různé nástroje napodobující zvířata, bubnovali a nakonec den zakončili relaxací při klavírní a relaxační hudbě. Využili jsme také bublinkový válec a barevný světelný řetěz.
Děti rády mlsají, připravily si horkou čokoládu, uvařily si čaj, přikusovaly oplatky. Ochutnávaly ovoce, zeleninu a sýry.
Učitelé společně s asistenty po celý den vytvářeli bezpečný prostor pro sdílení pocitů. Věříme, že se žáci i učitelé cítili ve škole vzájemně propojeni a uvolněni.
Mgr. Marie Šnokhousová
Třída IX.B věnovala projektovému dni spoustu aktivit již v předchozích dnech.
Především jsme se zaměřili na smyslové vnímání. Přinesené ovoce a zeleninu si žáci ohmatali, očichali, ochutnali. Ovoce, podzimní houby a listí bylo také tématem k tvoření, žáci vybarvovali pomocí houbiček, otiskovali dlaně, nalepovali kousky barevného papíru. Brambory jsme využili ke kutálení, skládání do řady, v říkance s pohybem, ale hlavně jsme je nakrájeli a opekli. Zeleninová polévka také přišla vhod.
Starší žáci přikládali k ovoci jeho půlky a strom, na kterém vyrostlo. Skládali půlené obrázky a doplňovali na obrázku části ovoce, aby se barevně shodovalo.
Mnoho podnětů žáci získali také na vycházkách, sbírali jsme kaštany, listí, pozorovali odlétající ptáky, zbarvené stromy a trhali suché traviny.
Mgr. Marie Šnokhousová
Na naší škole proběhla v pořadí druhá canisterapie tentokrát pro žáky 2. stupně. Paní terapeutka přivezla 2 psy a 3 slepičky hedvábničky.
Děti se na terapii velmi těšily. Canisterapie je účinná a laskavá forma podpůrné péče, která pomáhá dětem v oblasti psychického i fyzického zdraví. Využívá kontakt se speciálně vycvičenými psy k podpoře zdraví, pohody a komunikace. Podporuje motoriku, uvolňuje svalové napětí a zvyšuje sebevědomí.
Žáci si pejsky hladili, mazlili se s nimi, šeptali si. U dětí bylo na první pohled vidět něhu a jemnost pohybů při pohlazení. Slepičky hedvábničky jsou okrasné plemeno, jejichž peří, když si pohladíte, jako byste sáhli do angorské srsti. Děti si je mohly k sobě přitulit a mazlit se s nimi.
Canisterapie z projektu Peříčka se uskutečnila za podpory KÚ MSK.
Mgr. Marie Šnokhousová
Ve středu 1. 10. 2025 jsme navštívili akci SOU Husova v Bohumíně. Na náměstí T.G.Masaryka jsme si prohlídli učňovské obory, které toto učiliště nabízí. Pro žáky byly nové a velmi zajímavé obory kadeřnice nebo železničář. Projektový den byl naplánován na celé dopoledne, ale počasí plány překazilo. Návštěvu na náměstí jsme zkrátili a pokračovali ve třídě povídáním o tom, který obor žáky zaujal a čím by chtěli v budoucnu být. I přes nepřízeň počasí se projektový den „Čím budu“ vydařil.
Mgr. Pavlína Marečková
Žáci VI. A se zúčastnili Dne řemesel, který pořádala Střední škola Bohumín. Cílem akce bylo představit žákům různé učební obory, které mohou po základní škole studovat. Představeny byly například tyto obory: kadeřnice, sociální pracovnice, obráběč kovů, kuchař nebo elektrikář.
Těšili jsme se na ukázky tradičních řemesel, jako jsou kovář, truhlář nebo zedník, ale tyto obory škola nenabízí a proto představeny nebyly. Nabídka byla spíše zaměřená na služby a technické směry. Mysleli jsme si, že si žáci budou moci vyzkoušet více praktických činností, ale většina stanovišť nabízela spíše ukázky. Největší úspěch měl nakonec veslařský trenažer.
Celý projektový den měl návaznost na školní výuku. Již v pondělní hodině českého jazyka žáci zhlédli video o řemeslech a tvořili myšlenkovou mapu „Staré časy“, kde přemýšleli o tom, jak se žilo dříve bez moderních technologií a jakou roli měla řemesla. V pracovních činnostech pak sami ztvárňovali vybraná povolání – pekaře, hrnčíře, ševce, krejčího, tesaře či kováře. Díky tomu měli žáci přehled o tom, co všechno pojem „řemeslo“ obnáší a jaká řemesla se dříve běžně využívala.
Od akce jsme sice očekávali více praktických ukázek, ale téma jsme si dále rozpracovali v dalších vyučovacích hodinách, takže celkově projektový den o řemeslech hodnotíme kladně.
Mgr. Marie Moskalová
1. 10. 2025 se žáci V.A třídy vydali do Bohumína na tradiční akci Den řemesel, kterou na náměstí T. G. Masaryka pořádala tamní střední škola. Ta prezentovala své učební i maturitní obory ukázkami prací či ochutnávkami.
Žáci měli možnost okusit teplé jídlo připravené studenty, ohřát se teplým čajem, podívat se na práci kadeřnic, sociálních pracovnic, strojních mechaniků či elektrikářů. Mohli se seznámit se světem různých řemesel i si vyzkoušet svoje dovednosti. Za pozvánku na tuto hezky připravenou akci střední škole můžeme jen poděkovat.
PhDr. Jarmila N. Nelhübelová
Dnes se naše třída proměnila v malou podzimní zahradu! Žáci měli možnost poznávat sezónní ovoce a zeleninu prostřednictvím smyslových činností, her a tvořivých aktivit.
Projekt začal motivační pohádkou o panu Mrkvičkovi a jeho zeleninové sklizni. Žáci si plody mohli prohlédnout, osahat a ochutnat – zkoumali jejich vzhled, chuť a vůni a hádali, co to je a k čemu se používá. V praktických činnostech si vyzkoušeli přípravu bramborových placek a ovocného špízu. Při třídění plodin podle velikosti, barvy a druhu rozvíjeli jemnou motoriku, logické myšlení i základní matematické dovednosti. Grafomotorické a výtvarné aktivity, jako dokreslovánky nebo skládání mrkvičky, podpořily jejich kreativitu. Hudební a pohybové aktivity s říkadly a písničkami o zahradě projekt doplnily a zpestřily.
Na závěr projektu jsme společně shrnuli, co se dětem líbilo nejvíce, a zaznamenali jejich oblíbené ovoce a zeleninu pomocí smajlíků.
Projekt ukázal, že učení může být zábavné, chutné a přitom rozvíjet všechny smysly i různé dovednosti.
Mgr. Iveta Koštialiková, Pavlína Bajdová, Irena Dvořáková
Podzimní pondělí 29. září ve třídě IX. A se neslo ve znamení projektu „Kořeny a plody podzimu“. Děti si hravou formou procvičily poznávání ovoce a zeleniny – v pracovních listech je přiřazovaly, třídily a učily se jejich názvy. Povídali jsme si také o tom, proč jsou pro člověka kořeny a plody důležité, pro zdraví a život.
Podzimní atmosféru jsme si zpestřili zpěvem písniček a poslechem hudby, která děti velmi bavila. Velkým zážitkem byla také ochutnávka ovoce a zeleniny, při které děti poznávaly různé chutě a povídaly si o tom, co jim chutná nejvíce.
Projekt jsme zakončili společnou praktickou činností – přípravou a smažením bramborových placek. Děti se s nadšením zapojily do loupání, strouhání i míchání těsta, nakonec si s chutí pochutnaly na vlastnoručně připravené dobrotě.
Celý projekt přinesl dětem nejen nové poznatky, ale také spoustu společných zážitků.
Mgr. Radomíra Duszková
V pondělí 22. září, na první podzimní den, jsme ve třídě prožili tematický projektový den s názvem „Vůně, barvy a chutě podzimu“. Cílem bylo rozvíjet smyslové vnímání, tvořivost a spolupráci a zároveň posílit vztah dětí k přírodě.
Den byl plný vůní, chutí, barev a radosti ze společné práce. Děkujeme všem dětem za nadšení a rodičům za pomoc s přípravou.
Děti poznávaly podzimní plody všemi smysly, třídily je podle barev a tvaru, vařily podzimní polévku a pekly buchtu z jablek a hrušek. Společně jsme si četli podzimní pohádku, tvořili obrázky z přírodnin, hráli smyslové a pohybové hry a zpívali písničky o podzimu.
Celý den voněl ovocem, hřál barvami a chuť společně připraveného pečení dotvářela kouzelnou podzimní atmosféru.
Mgr. Monika Chvějová